מגזין תל אביב לגור בתל אביב: לשלם הרבה מאוד ולקבל בהתאם

לגור בתל אביב: לשלם הרבה מאוד ולקבל בהתאם

אומנם כולנו מרגישים שאנחנו מכירים את תל אביב כמו את כף ידינו, אבל כשבאים לקנות בה בית, חשוב להכיר גם את האותיות הקטנות של העיר שיכולות להשפיע על הבחירה שלנו. ריכזנו עבורכם מספר קריטריונים מרכזיים שחשוב לדעת לפני שממהרים לקנות בית בעיר הכי תוססת בארץ

חשוב להכיר גם את האותיות הקטנות על העיר | צילום: thinkstock

על הנייר, ירושלים היא בירתה של מדינת ישראל, אך בפועל, תל אביב היא הלב הפועם האמיתי. תל אביב היא ללא ספק המטרופולין הגדול ביותר בארץ המהווה את מרכז הכלכלה, התרבות, התקשורת והמסחר של ישראל. שוכנים בה מרכזי המערכת הבנקאית של ישראל, הבורסה לניירות ערך, רוב השגרירויות והנציגויות הבינלאומיות, מערכות העיתונים הגדולים בישראל, התאטרון הלאומי, המוזיאונים הגדולים בארץ ומרכזי תרבות ארציים. בשנים האחרונות תל אביב ממשיכה את התפתחותה המסיבית ולמרות שכבר אין הרבה פיסות אדמה ריקות לבנייה בעיר, תל אביב ממשיכה לצמוח ולהתרחב בדרכים יצירתיות ובעיקר לגובה. אז מה חשוב לדעת על העיר הזו כשרוצים לקנות בה דירה?

אוכלוסייה: 414 אלף בני אדם | שטח: 51 אלף דונם | ראש העירייה: רון חולדאי | שטח ממוצע לדירה: 80 מ״ר | מספר יחידות דיור: 249 אלף יחידות דיור | ארנונה: 42.1 שקל למ"ר (מקום 15) | כמות אשפה ממוצעת: 2.51 ק״ג לנפש ליום | הכנסה ממוצעת: 11,310 ש״ח | סלוגן: ״עיר ללא הפסקה״

על פי דו"ח שערכה חטיבת ניהול העושר של בנק UBS השווייצרי, תל אביב נחשבת לאחת הערים היקרות בעולם. בשנים האחרונות היא מופיעה באופן קבוע ברשימות הערים היקרות בעולם ורק לאחרונה פורסם שתל אביב נבחרה במקום השלישי כעיר עם עליית מחירי הדירות הגבוהות ביותר בעולם. בעקבות עליות המחירים החדות בשנים האחרונות תל אביב איבדה את האטרקטיביות היחסית שלה כיעד מועדף בקרב משקיעי נדל"ן ורוכשי דירות למגורים. אומנם, היא עדיין נחשבת לעיר מבוקשת למגורים, אבל המונופול שלה הולך וקטן בתקופה האחרונה. משקיעים רבים פונים לערים אחרות אשר נמצאות בפיתוח מואץ בכל אזור גוש דן, ובעיקר ליעדים מרוחקים יותר, כמו למשל באזור מטרופולין חיפה. המחיר הממוצע לדירה חדשה בתל אביב עומד היום על 2,291 אלף ש״ח למטר מרובע, ומחיר ממוצע לדירה יד שנייה עומד על 1,915 אלף ש״ח למטר מרובע. שכר הדירה הממוצע בתל אביב עומד על 5,643 ש״ח (נכון לשנת 2014) , גבוה ב-60% מהממוצע הארצי שעומד על 3,680 ש״ח. השכונות היקרות ביותר בעיר הן: שכונת נווה צדק, אפקה ושיכון דן, בשכונות אלו תוכלו למצוא דירת 4 חדרים המתחילה בכ- 4 מיליון ש"ח. השכונות הזולות ביותר בעיר הן: שכונת התקווה, יפו ד׳, נווה גולן ושיכוני חיסכון שם ניתן למצוא דירת 4 חדרים במחיר של מיליון ש"ח. לסיכום, תל אביב היא יעד נדל״ני מורכב, מצד אחד היא מרכז העניינים, בירת הכלכלה והמשק עם אפשרויות רבות, ומצד שני, בשנים האחרונות יקר מאוד להתגורר בה, ומציאת דירה הפכה למשימה בלתי אפשרית, וכמובן לא נשכח כמה קשה להתנהל עם רכב בעיר.

128 פרויקטים חדשים בתל-אביב רק תבחרו >>

תל אביב נמצאת בראש טבלת הערים שמוציאות את הסכום הגבוה ביותר על חינוך ומערכת החינוך העירונית נחשבת לטובה ואיכותית. המוסד החינוכי החשוב ביותר בעיר כיום הוא אוניברסיטת תל אביב, שהינו מוסד המחקר הגדול ביותר בישראל והמוסד להשכלה גבוהה היהודי הגדול בעולם. כמו כן, יש בעיר עוד חמש מכללות. בתל אביב פועלים למעלה מ-150 מוסדות חינוך ולומדים בה כ-67 אלף תלמידים. במוסדות האקדמיים בעיר לומדים כ-37 אלף סטודנטים. בעיר ישנם מעל ל-260 גני ילדים עירוניים, 95 בתי ספר יסודיים, 70 בתי ספר על יסודיים ו-20 תיכונים. ממוצע התלמידים בכיתה בבתי הספר היסודיים עומד על 27, ותוצאות מדדי יעילות וצמיחה בית-ספרית (מיצ״ב) של השנים האחרונות מראה שמספר לא קטן של בתי ספר בעיר נמצאים בעשירייה הפותחת של בתי הספר המצטיינים מכל הארץ. חשוב לציין שאותם בתי ספר ממוקמים בצפון העיר, בשכונות החזקות יותר והיקרות יותר. מבחינת זכאים לתעודת בגרות, אחוז הזכאים בעיר עומד על כ-76%, לאחר עלייה של כ-3% בשנים האחרונות. תל אביב נחשבת לליבה התרבותית של ישראל - בעיר מספר רב של מוסדות תרבות ובידור. מתגוררים בה המספר הרב ביותר של אנשי תרבות ורוח, אנשי תקשורת וכוכבי בידור לעומת ערים אחרות בישראל. בתל אביב ישנם מעל ל-20 מוזיאונים ומעל ל-25 אולמות למחול, מוזיקה ותיאטרון. כמן כן, ישנם מאות גנים, גינות ציבוריות ופארקים. הגדולים שבהם, פארק הירקון ופארק דרום, הם הריאות הירוקות החשובות ביותר בעיר. בסה״כ השטחים הירוקים בעיר מהווים כ- 20% משטח העיר. שטחים אלו כוללים כיום פינות משחקים מוצללות, פינות כושר, פינות כלבים ועוד. חשוב לציין שתל אביב, כמו כל עיר גדולה, סובלת ממדד פשיעה גבוהה העומד על כ- 80 עבירות פשיעה לאלף איש (הגבוהה ביותר בארץ). רוב העבירות מתרכזות בעיקר בשכונות דרום העיר.

נתונים תל אביב

נתונים תל אביב

 

התחבורה בתל אביב היא אחת ממערכות התחבורה העמוסות והמסובכות ביותר בישראל, עקב האופי המטרופוליני של העיר. מדי יום נכנסים לעיר מאות אלפי אנשים ומאות אלפי מכוניות, ולכן העיר סובלת מעומסי תנועה כבדים וממחסור במקומות חניה. בעיר פועל מערך קווי אוטובוס עירוניים של החברות "דן", "אגד", "מטרופולין", "קווים" ו-"אפיקים". בעיר פועלים התחנה המרכזית החדשה (שהיא תחנת האוטובוסים השנייה בגודלה בעולם מבחינת שטח), ומספר מסופי אוטובוס, שאחד המרכזים שבהם הוא מסוף 2000, בסמוך לתחנת הרכבת תל אביב מרכז. בשנת 2009 נרשמו כ-25 מיליון נוסעים ברכבת לעיר אשר מהווים 35% מכלל הנוסעים ברכבת ישראל. בתל אביב ישנם 251,980 כלי רכב רשומים שהם כ-14% מכלי הרכב הרשומים בישראל, ומתוכן כ-75% הם כלי רכב פרטיים. בסך הכול קיימים בעיר כ- 278,000 מקומות חניה. בשנים האחרונות הולכת וגוברת המגמה של שימוש באופניים בתוך העיר - אמצעי תחבורה הזוכה לעידוד העירייה. בשנת 2010 החל פרויקט "תל אופן" להשכרת אופניים בתל אביב בדומה לערים אחרות בעולם.

# הרכבת הקלה בתל אביב - מערכת להסעת המונים במטרופולין תל אביב נדונה כבר מקום המדינה ואמורה להיות אמצעי התחבורה העיקרי בתוך העיר. הקו הראשון, הידוע בשמו ״הקו האדום״, נמצא בימים אלה בהקמה ורחובות וצמתים מרכזיות בעיר נחסמו בעקבות בניית הפרויקט. אורך הקו כ-24 ק"מ, מהם 11 ק"מ במנהרה שתיחפר מתחת לפני הקרקע, מנווה צדק בתל אביב ועד מעבר למחלף גהה. הקו האדום יכלול לאורכו 34 תחנות, כאשר 24 מהן תהיינה קרקעיות ו-10 תת-קרקעיות.

# הרובע החדש של תל אביב - בעוד שלוש שנים תתחיל בנייתה של שכונת המגורים החדשה הגדולה ביותר בתל אביב. התכנית הינה בשורה טובה לכל מי שמחפש פרויקטים חדשים בתל אביב. מדובר בפרויקט גדול ממדים שעתיד להגדיל בצורה דרסטית את היצע הדירות במרכז הארץ ובתל אביב בפרט. תכנון הפרויקט מיועד להמשיך את התפתחותה של העיר באופן רציף צפונה עד העיר הרצליה. על פי התוכנית, צפויות להיבנות בפרויקט כ-16 אלף יחידות דיור (עם אופציה ל-18) בשטח כולל של 1,454 דונם, בעוד אוכלוסיית הרובע החזויה עומדת על כ-41 אלף איש.

# שיפוץ טיילת תל אביב - בחודש דצמבר 2012 התחיל שיפוץ ושדרוג טיילת להט בתל אביב. תכלית השיפוץ הייתה חידוש פני הטיילת – חידוש הריצוף, הריהוט והתאורה, שדרוג מתקני החוף, הסדרת שבילי האופניים, תוספת הצללות בחוף, הקמת שבילי הנגשה לסככות הצל ועוד. התוכנית הכוללת לפיתוח הטיילת משתרעת ממתחם הדולפינריום מדרום ועד לחוף גורדון מצפון. התוכנית חולקה לשישה שלבי ביצוע, והראשון הושלם לפני כשנה. בימים אלה החלו שיפוץ שאר חופי הטיילת.

פרויקטים עתידים למגורים בתל-אביב >>

# מתחם גבעון החדש - לאחר שיפוץ סינמטק תל אביב והקמת מתחם ״שרונה״, בחודשים הקרובים יפתח בעיר מתחם ״גבעון״ המשתרע על שטח של כ- 32 דונם וגבולותיו הן בין הרחובות הארבעה מצפון, קרליבך במערב, החשמונאים בדרום וארניה במזרח. המתחם מורכב מ-7 מבנים בשטח כולל של כ- 58,000 מ"ר בנוי, הבנויים סביב חניון "הארבעה". במסגרת העבודות במתחם, ייבנה חניון תת-קרקעי ציבורי חדיש בארבעה מפלסים. מעל החניון, תוקם כיכר ייחודית עם קולונדה (עמודים מקורים) מסחרית ברחובות ההיקפיים. המבנים בהיקף ייצרו חלל עירוני סגור והכיכר תשמש רחבה לטובת המסעדות, בתי הקפה והחנויות, ובנוסף, להתרחשויות עירוניות כגון שווקים, ירידים עירוניים, הקרנות וכינוסים.

חשוב לדעת את ההבדלים בין הצפון לדרום העיר

חשוב לדעת את ההבדלים בין הצפון לדרום העיר. צילום Thinkstock

תל אביב היא ללא ספק העיר החשובה ביותר בישראל כיום ויעד כלכלי-פוליטי-תיירותי-תרבותי מהחשובים בארץ. בכל הנוגע לעיר מודרנית ומתקדמת, תל אביב נמצאת בראש הרשימה - עיר ליברלית ופתוחה שיש בה אזורי מגורים איכותיים ואזורי מסחר משגשגים, ריאות ירקות גדולות וים אטרקציות תיירות, עיר של חיי לילה ובירת הקולינריה הישראלית. תל אביב היא מקור הכלכלה וההיי-טק החשובים ביותר בישראל והמקום שמכיל הכי הרבה מוסדות תרבות בארץ. אם בעבר מערכת החינוך העירונית הייתה שווה פחות מזו של המושבים והקיבוצים, הרי היום מצב החינוך בתל אביב עולה מדי שנה והיא נחשבת למערכת חינוך איכותית ביחס לשאר הערים בארץ. מבחינת תחבורה ציבורית, תל אביב מפגרת מאחור והיא עדיין חסרת רשת תחבורה יעילה ורצינית כמו בחיפה ובירושלים. מצד אחד אין אזרח במדינה שלא מעוניין בנכס באחד מרחובותיה של תל אביב - דרום, מרכז או צפון - אבל מצד שני, בשל עליית המחירים החדה בשנים האחרונות, החלום לדירה בעיר הגדולה הולך ומתרחק.

שתף מאמר