מגזין התחדשות עירונית הוועדה המקומית הבטיחה שיפור עירוני? אחרי הבחירות זה יעבור לה

הוועדה המקומית הבטיחה שיפור עירוני? אחרי הבחירות זה יעבור לה

המשחק הפוליטי לא פוסח גם על הרשויות המקומיות המופקדות על הבנייה בעירן. בכל בחירות עולות מחדש ההבטחות לפרויקטים שיטיבו עם התושבים, ובכל פעם הן נעלמות והאינטרסים מתחילים לצוף

הגיע הזמן להעביר את התכנון העירוני לאנשי מקצוע

בכל מסע בחירות לרשויות המקומיות קורה אותו הדבר: המועמדים מציגים את מצע הבחירות שלהם ומפזרים הבטחות לכל עבר. כך למשל, כל פעם מחדש הם לוחשים את מילות הקסם "תמ"א 38", ו - "התחדשות עירונית" לכל בעלי הנכסים שיש להם עניין לשדרג את איכות החיים ולחדש את הבניין שלהם. אולם מרגע שנבחר ראש העיר וחברי הוועדה המקומית, ההצגה משתנה ואת אותן ההבטחות הגדולות תופסים שיקולים פוליטיים, ללא קשר לתחום התכנון והבנייה שהובטחו. 

כיום, הסמכות החוקית לאשר את הבקשות להיתרי בנייה ותוכניות בעיר, נמצאות בידיהם של חברי הוועדה המקומית, שהינם נבחרי ציבור מעולם הפוליטיקה בישראל, ולא כפי שאולי היה מצופה, שיהיו אלה אנשים מומחים בתחום התכנון והבניה (אדריכלים, מהנדסים, יועצים מקצועיים). למעשה, נבחר ציבור שאין לו שום ידע בסיסי בתכנון ובנייה, יכול לקבל את ההחלטה אם במגרש שלכם יבנה בניין של 10 קומות או בניין של 30 קומות. אז מה הפלא שבשיטה זו חווינו לא מעט שחיתויות רק בגלל שקיים קשר בין המקורבים לצלחת לבין הפוליטיקאים שיושבים בוועדות התכנון והבניה. לצערנו, כמו בהרבה תחומים בארץ שלנו.

האם לא הגיע הזמן לעשות שיעורי בית בתחום ולבחור שיטה אחרת, כזו שתרסן את השיקול הפוליטי, ולהחליף אותה בשיקולי תכנון של אנשי מקצוע? זו שאלה רטורית כמובן.

חשוב להבין כי חברי מחלקת ההנדסה בכל עיר, הם אנשי המקצוע והמומחים בתחום התכנון והבניה, אולם מעמדם מול הוועדה המקומית המאשרת בסוף את הפרויקטים, הינו על תקן גוף מייעץ בלבד, והוועדה רשאית לקבל או לסרב לעצתם המקצועית. כך קורה, שלא פעם נוצר מתח פנימי קבוע בין העובדים המקצועיים לבין הוועדה המקומית, ביחס לשאלה מהו תכנון נכון. המילה האחרונה במחלוקות אלה נמצאת כאמור בידי הפוליטיקאים מהרשויות המקומיות.

בראייה היסטורית, הועדות המקומיות בעיריות השונות, התרשלו בתחום התכנון ובנייה - פשוטו כמשמעו. הן לא הפעילו את סמכותם כבדת המשקל לתכנון ארוך טווח לטובת איכות החיים של התושבים ובעלי הדירות. אי תכנון של מערכת חינוכית מתאימה הצופה לעתיד, הקמת חניונים, תשתיות, ועידוד חידוש וחיזוק הבניינים הישנים, הן רק חלק מהדוגמאות לדברים שלא נעשו. וכמובן שאסור לשכוח את המציאות בה אנו חיים, כאשר מלחמה או מערכה, פוקדת אותנו אחת לשנתיים, עובדה הגורמת לתהות היכן נמצאים הפרויקטים של בניית ממ"ד בדירות בסולם העדיפויות של חברי הועדות המקומיות? כרגע, הוא כנראה עומד נמוך מאוד.

כאשר נגלה לגופי התכנון המדינתיים היקף המחדל בחוסר ההתייחסות לתשתיות ולעידוד התחדשות עירונית ברשויות המקומיות, נוצרה, בלית ברירה, תכנית חירום נגד רעידות אדמה ומיגון הדירות בממ"ד - תכנית תמ"א 38. במילים אחרות, המדינה ביקשה לקבוע לוועדות המקומיות מציאות חדשה, בה חייבים לעודד את השוק הפרטי לחדש את העיר, דבר שהועדות המקומיות נכשלו לעשות בכוחות עצמן. והנה, גם בזה מצליחות לא מעט ועדות מקומיות להערים קשיים עד כדי סיכול התכנית, פשוט כי הן מעדיפות לדחות את הקץ ולא לקבל החלטות שיש צורך בחשיבה ארוכת טווח לגביהן. אי הוודאות שלכם, היא הכוח של חברי הוועדה המקומית לתכנון ובניה.

כמייצג משפטי של פרויקטים מתחום התחדשות עירונית, אני נתקל במחדלים של ממש בהתנהלות של רשות מקומית כלפי התושבים ובעלי הדירות, ולא פעם צריך להוציא מכתב נוזף לגורמים הרלוונטיים בוועדה המקומית. בעוד שבמקומות אחרים בעולמנו, כאשר תכנית להתחדשות עירונית מהווה מקור לקבלת השקעות פרטיות לעיר, והרשות מקבלת אותה בברכה, הרי כאן המצב לגמרי הפוך. ראש העיר וחברי הועדות המקומיות מתנהלים לעיתים כשליטים יחידים בעירם, על פי רצונם הבלעדי יזוזו דברים, ללא כל שיקולים של תכנון מקצועי או ראייה לעתיד. ומי הסובל העיקרי? אנחנו כמובן, בעלי הדירות והתושבים שאינם מבינים מדוע חלק מהבקשות להיתרי בנייה מאושרות וחלק לא. מדוע כל יום המדיניות התכנונית יכולה להשתנות, ומדוע ההליכים התכנונים לבניית בניין של 10 קומות נמשכים 3 עד 4 שנים בלבד, בזמן שהבניין הישן והמתפורר שלכם לא זוכה לטיפול כלל.

עו"ד רועי בר יוסף מתמחה בייצוג בעלי דירות בפרויקטים של התחדשות עירונית

שלל פרוייקטים מחכים לכם בכל רחבי הארץ >>

שתף מאמר